آشنایی با پیامد های فشار خون بالا

فشار خون بالا پیامد هایی دارد که جدی و مزمن‌اند. در واقع فشار خون بالا زمینه ساز دیگر بیماری ها و عارضه های خطرناک است. عارضه هایی مثل سکته و بیماری های قلبی و عروقی ، سکته مغزی و…

فشار خون چیست

فشاری است که از سمت خون به رگها وارد می‌شود و دو نوع است:

فشار خون سیستولی

ماکسیمم فشاری است که بطن می‌تواند با آن خون را پمپاژ کند و یک فشار سیستولی عادی ۱۲۰ میلی متر جیوه است. اگر فرد فشار ۱۴۰ میلی لیتر به بالا داشته باشد، دچار بیماری فشار خون شده است.

فشار خون دیاستولی

فشاری است که هنگام استراحت قلب در رگها از سمت خون وجود دارد و میزان طبیعی آن، ۸۰ میلی لیتر بر جیوه و یا پایینتر است. اگر فرد فشار خون دیاستولی ۹۰ میلی متر به بالا داشته باشد دچار بیماری فشار خون شده است.
فشار خون غیر طبیعی، با اندازه گرفتن فشار بصورت دوره ای و متناوب تشخیص داده می‌شود.

آمارها از گسترش فراوان این بیماری در سالهای اخیر خبر می‌دهند، مثلا در ایران نیمی از افرادی که به سن ۵۵ سالگی می‌رسند دچار فشار خون بالا می‌شوند. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: نیمی از مبتلایان به این بیماری نسبت به تاثیرات آن در بروز بیماری های قلبی و عروقی آگاه نیستند.

متأسفانه ۱.۲ میلیارد نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند و سالانه ۱۰ میلیون مرگ و ۲۰۰ میلیون مورد ناتوانی ناشی از بیماری فشار خون بالا در بزرگسالان رخ می‌دهد. شاید جالب باشد بدانید این بیماری حدود ۱۰۰ سال پیش موجب مرگ میشد ولی حالا ما اطلاعات زیادی درباره این بیماری مزمن داریم که باعث می‌شود به خوبی آن را کنترل کنیم.

بهتر است پیامد های این بیماری را بر اندام ها مختلف بدانیم تا در کنترل آن موفق شویم. پالس اکسیمتر یا اکسیژن‌ سنج خون، وسیله‌ای است که با کمک آن می‌توان اندازه درصد اشباع اکسیژن خون سرخرگ انسان را اندازه‌گیری کرد. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت پالس اکسیمتر با ما تماس بگیرید.

علت فشار خون بالا
پیامد های فشار خون بالا

پیامدها فشار خون بالا بر قلب و عروق

تنگ شدن شریان ها

خونی که از قلب می‌گذرد نمی‌تواند نیازهای غذایی عضله قلب را برطرف کند. رگهایی که وظیفه خون رسانی به عضله قلب و تغذیه سلول های خود قلب را دارند رگ های “کرونر” نامیده می‌شوند. این عروق می‌توانند تنگ یا بسته شده و موجب قطع خون رسانی به بخشی از قلب شود. در پی آن نارسایی قلب و سکته قلبی رخ می‌دهد. اگر اقدامات درمانی فورا انجام نشود قلب از کار می‌افتد.

قلب یک پمپ است که از عضلات تشکیل شده است. یک ورزشکار را در نظر بگیرید، هرچقدر بیشتر از عضلات خود کار بکشد، عضلات او قویتر می‌شوند.همانطور که گفتیم قلب یک عضله است و وقتی فشار خون بیشتر شود یعنی کار بیشتری باید انجام دهد تا بتواند حجم زیاد خون را پمپاژ کند.

این قویتر شدن قلب یعنی افزایش حجم ماهیچه قلب. درست مثل یک ورزشکار که با کار بیشتر حجم عضلات بیشتری ایجاد می‌ کند. این مود باعث بزرگ شدن غیرعادی قلب می‌شود که سکته قلبی را به همراه دارد. خطر دیگر این است که ممکن است عروق در اثر فشار خون بالا دچار پارگی شده و فرد دچار خون ریزی داخلی شود. الکتروکاردیوگراف دستگاهی است که از آن برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده میکنند. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت انواع دستگاه الکتروکاردیوگراف با ما در تماس باشید.

پیامد های فشار خون بالا بر مغز

تنگی عروق مغز و در پی آن سکته مغزی از اثرات دیگر فشار خون بالا است. در صورت رخ دادن این عارضه ممکن است خون‌ریزی مغزی اتفاق افتاده و فرد به کما برود. در افراد مبتلا به فشار خون بالا، ممکن است جریان خون به سمت مغز مقداری کمتر شده و فرد دچار آسیب در بخش حافظه شود.

تحقیقات نشان داده افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، در سنین بالاتر بیشتر در معرض زوال عقل و از دست دادن حافظه هستند. افراد دچار فشار خون بالا افراد عصبی تری هستند و توانایی کمتری در کنترل احساساتی مثل خشم دارند. سر دردهای مداوم مزمن نیز از عوارض داشتن فشار خون بالا است.

پیامد های فشار خون بالا بر چشم

فشار خون بالا باعث تنگی سرخرگهای شبکیه شده و ممکن است به مرور باعث پارگی آن ها و لکه شدن قسمت هایی از چشم شود. تنگی سرخرگ اگر ادامه پیدا کند در نقاطی منجر گرفتگی و اسپاسم می‌شود. در صورتی که فشار خون را کنترل نکنید آسیب ها موجب اختلال در بینایی می‌شوند که بصورت جبران ناپذیری به چشم آسیب می‌زند.

ساکشن دستی یک ابزار بسیار کارآمد در صنعت پزشکی بوده در همه مراکز درمانی و کلینیک‌ها و قسمت اورژانس بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. در صورت نیاز به خرید انواع ساکشن دستی با شرکت حامی طب متین در تماس باشید.

پیامد های فشار خون بالا بر کلیه

می‌ گویند کلیه هر کسی به اندازه مشت اوست. کلیه ها نقش دستگاه تصفیه را در بدن دارند . پاکسازی خون از مواد سمی بر عهده کلیه ها است. فشار خون مزمن باعث کشیدگی رگها در کلیه شده و موجب کاهش عملکرد آن ها میشود . با کمتر شدن عملکرد کلیه، سموم و مواد مضر دیگر از خون خارج نمی‌شود، تصفیه خون کمتر از قبل شده و همین باعث افزایش بیشتر فشار خون می‌شود.

فشارخون بالا به اختلال در کلیه نیز می‌انجامد، بعد از دیابت دومین دلیل نارسایی کلیه همین فشار خون بالا است. وقتی کلیه ها نتوانند مایعات و نمک اضافه را از بدن دفع کنند، این مایعات در فضای زیر پوست تجمع کرده و باعث ورم کردن پا و گاهی نیز ورم کردن دست و صورت می شوند.

ساکشن پزشکی یکی از تجهیزات پرکاربرد در پزشکی و دندانپزشکی است. این وسیله در مراکز درمانی وجود دارد و فرآیند مکش وظیفه اصلی آن است. برای خرید و استعلام قیمت انواع ساکشن پزشکی با شرکت حامی طب متین تماس بگیرید.

پیامد های فشار خون بالا
پیامد های فشار خون بالا بر اعضای بدن

پیامد های فشار خون بالا بر شش ها

درست مثل رگ های قلب و مغز، سرخرگ های شش هم خطر انسداد را بخاطر فشار خون بالا دارند. به انسداد سرخرگ های شش، آمبولی ریه گفته می‌شود. آمبولی ریه بسیار خطرناک است و اگر فوری رسیدگی نشود باعث مرگ می‌شود. به علاوه اینکه فشار خون بالاتر باعث می‌شود بدن به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد، پس عملکرد شش ها را نیز بیشتر می‌کند. به همین دلیل وقتی کسی فشار خونش بالا برود میبینیم که نفس نفس میزند و نیاز به اکسیژن بیشتری دارد.

امروزه روش های زیادی برای کنترل فشار خون وجود دارد و دیگر کمتر کسی با دانستن و عمل کردن به این روش ها بخاطر فشار خون از دنیا می‌رود. یکی از وسایلی که هر فرد دارای فشار خون در خانه داشته باشد دستگاه فشار سنج است، تا به طور مرتب وضعیت فرد چک شود. با مراجعه به یک پزشک متخصص و استفاده از روش ها و برنامه های مناسب شخصی ، فشار خون خود را کنترل کنید. نحوه کار با دستگاه فشار سنج یکی از مقالات مرتبط سایت حامی طب متین می باشد که توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

سایت “حامی طب” بزرگترین سایت فروش تجهیزات پزشکی و بیمارستانی این مطلب را تهیه کرده است. شما می‌ توانید بروز ترین و متنوع ترین تجهیزات امدادی، پزشکی و بیمارستانی را از این سایت خریداری کنید.

پیامد های فشار خون بالا بر اعضای بدن چیست؟

فشار خون بالا پیامد هایی دارد که جدی و مزمن‌اند. در این مقاله به بررسی پیامد های فشار خون بالا بر اعضای بدن پرداخته ایم با ما همراه باشید.

پیامد های فشار خون بالا بر چشم چیست؟

فشار خون بالا باعث تنگی سرخرگهای شبکیه شده و ممکن است به مرور باعث پارگی آن ها و لکه شدن قسمت هایی از چشم شود. برای خواندن توضیحات بیشتر این مقاله را از سایت حامی طب متین مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.